"Senorita Blomqbiiit"

Har spenderat två dagar i väntestolen hos läkaren för att därefter springa över andra ändan till stan för att röntga mig på ett ställe, springa över till ett annat för att få en spruta i arslet (för det får man tydligen här om man har kronisk bihåleinflammation...eh va?), för att sedan springa tillbaka till doktorn för att få medicin utskrivet. Så bara för att informera intresserade: Buenos Aires är en jävligt stor stad!!! JÄVLIGT STOOOR! Just nu är jag sjukt sur på privatisering och människor som tycker privatisering är bra. De har aldrig varit på ett läkarbesök i Argentina.

I vilket fall som helst så när man sitter där och väntar i flera timmar på att få skallen röntgad för andra gången på två veckor så hinner man fundera en hel del på olika saker. Som det där med hur man använder sina mellannamn här i Argentina. Det fungerar nämligen så här att alla namn fungerar som ett första namn. Till exempel så heter Kelsos syster Maria Alejandra och när hon föddes så bestämde hennes föräldrar att hon skulle kallas för Maria. Men när Maria Alejandra växer upp så bestämmer hon sig för en dag att hon vill istället bli kallad för Alejandra och så var det inte mer med det. Så nu säger alla Alejandra och inte Maria. Krångligt det där! Ett annat exempel är hur Kelso kommer ihåg min systers namn. Nu har han ju aldrig träffat min syster, men ändå! Häromdan så frågade jag om han kom ihåg hennes namn och han svarar glatt: Javisst! Hon heter Maria! Och jag ser surt på honom och säger: Meh, det gör hon ju inte alls ju. Hon heter ju Cecilia! Då tittar Kelso snopet på mig och frågar: Vaddå? Heter hon inte Maria Cecilia? Vilket jag då svarar mer gällt skrikande att Maria bara är hennes andranamn vilket hans svar blev: Vadå'rå? Vad är det för skillnad på de´? (Fast på spanska)

Så med tanke på hur man ser på sina namn här så kanske ni kan tänka er in i hur det är att ha andranamn som man inte gillar eller som man skäms över...som mina. EVA GUNVOR ANETTE! Så här i Argentina heter jag alltid Eva Gunvor Anette Blomqvist i ALLA officiella sammanhang vilket inte hjälper med tanke på att Argentinare även uttalar V som B.

Så då satt jag där och väntade på att få röntga skallen och koncentrerade mig på att inte missa uppropet av mitt namn...men tillslut kom det: Senorita Eba Gunboooorb Anette Blomqbiiiit...och sen hörs ett fnitter i väntrummet.

TACK FÖR DET MAMMA!

Kommentarer
Postat av: Andreas

hahahaha :)

2009-07-17 @ 22:42:17
Postat av: Olle Jonsson

Rent guld. Jag ser fram emot mer storstadpulsrapportering. Hur ser förorten ut? Finns det ställen som är Helt Galna?

2009-07-19 @ 08:22:50
URL: http://ollehost.dk/blog/
Postat av: Linda

HAHAHA!!! Jag tror jag dööör! shit va roligt! HAHAH Gunbor!!! Åh! det e för kul!!!



Puss på dig Eba, vi hörs ;o)



//Linda

2009-07-20 @ 18:59:10
Postat av: Cliff Hanger

Haha... Verkar jobbigt att få sprutor i arslet i världens ända, señorita Eba Gunbor. :-)

2009-07-22 @ 20:26:13
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0